lørdag den 19. februar 2011

Kulturchok...

Hold da op vejret kan altså virkelig også være grumt her, har jeg måtte sande, er blevet vækket af voldsomt uvejr to nætter i denne uge og har ellers vænnet mig til en del larm. Jeg bor på 2.sal som også er den øverste her på kollegiet, jeg bor over en metrostation den kan larme en del, ligesom de helikoptere der flere nætter har valgt at flyve rundt om mit værelse, tror jeg. Har haft stor glæde af ørepropper. Nu tænker jeg bare; findes der mon øresvamp, haha ja undskyld, men de ører bliver da lidt mærkelige af være fyldt ud med skumgummihalløj.
Nå ja altså, uvejret holdt mig vågen den ene nat, og jeg var faktisk bange, det lynede så meget og jeg bor jo øverst så tænkte dada lynet rammer mig nok, der gjorde det nu altså ikke, men det blæste vanvittigt ind af både emhætte og udluftning på badeværelset og sovet fik jeg ikke. Jeg lå mange timer og overvejede hvor mange skiftestrømper jeg skulle have med og om metroen mon overhovedet kørte i sådan et uvejr og tada skinner solen og vejene er tørre, så vildt, glad tusser jeg afsted og når lige ind på skolen, så står det ned igen i 10 min. så skinner solen, det er så vildt som det skifter vejret!!
Nå i Torsdags havde jeg så min 1. gymnastiktime, hvor jeg skulle undervise de 4-årige, og *det er jo bare supernemt når man snakker det samme sprog og har forståelse for hvor meget de er van til at bruge kroppen osv. klart nok * Meeen det gik nu over al forventning, med kropssprog kommer man jo altså langt og så længe de syntes det var sjovt var de helt med, der kom lidt komplikationer da jeg skulle forklare læreren hvad hun skulleforklare dem og det var jo fair nok. Det gik rigtig godt og det virkede som om ungerne synes det var sjovt, men jeg skulle virkelig tage mig sammen for ikke bare at give den helt gas med leg, idræt og fjol, men det gøre man altså ikke hernede, det hele skal være meget struktureret. De hørte bare så pænt efter i 50 minutter og vi fik lavet meget mere end forventet, men de var jo stadig propfyldte med energi og jeg ville normalt synes man havde fortjent fri vild leg så, men her skal de så bare gå på en lige linje for at falde til ro tilsidst, ARGH!!! - ooog det er altså den ene time de har til idræt og lidt vildere leg en gang om ugen.
Det var dog en fantastisk følelse at byde ind med noget og ikke bare sidde og iagttage passivt, som jeg ellers bruger meget tid på.
Lærerne på skolen er simpelthen fantastisk søde, igår fik jeg en flaske portvin med hjem af Anabela, så jeg rigtig kunne nyde weekenden, har altså ikke åbnet den endnu og har således stadig på 20.dagen ikke smagt portvin i Porto, det er da egentlig lidt utrolig... nå men det kommer jeg sikkert efter (forudsat det er godt self.)
På skolen igen; den ene dag sidder jeg og snakker med hende jeg følger nu som bare er så kærlig og samtlige børn får kys og kram og elsker hende helt åbenlyst. - og forståeligt synes jeg! Sidder så og snakker med hende over frokosten, hun havde en rigtig dårlig dag fordi, hendes unger havde været dumme om morgenen, så havde hun skændtes med manden osv. osv. hele den køre og sidder jo, som det meget empatiske menneske jeg er( :-)), og er fuld af sympati og forståelse for hendes situation indtil hun fortæller at hun havde jo sagt stop til sin søn 3 gange og han hørte ikke efter, så måtte hun jo slå ham...

BAM! ja og altså hun hadede jo at slå ham og havde det dårligt med det, men sådan var det jo. Hvad fanden siger man så, min første tanke var at sige at det er sq godt nok er ulovligt i Danmark. Men det ville jo virkelig også være meningsløst når hun nu sad og havde det dårligt, endte med at sige jeg godt forstod at hun havde det dårligt over det... Jeg er jo altså helt klar over at masser af børn også bliver slået i Danmark, så det er ikk det der chokerer mig, det er nok mere at HUN gør det, og åbenbart tildels synes det er i orden... og snakker om det på den måde, puha, og altså kan finde på at forsvare det...

Jeg har det stadig dejligt her, nu har solen skinnet igen i dag hele dagen, det hjælper gevaldigt!! OG har taget billeder, prøver at få dem uploadet snart....
Jeg håber I alle har det godt, uhh jeg savner bare slet ikke temperaturen !!
KNUS

Ingen kommentarer:

Send en kommentar