tirsdag den 8. februar 2011

Praktikstart

Så er jeg startet i praktik på Escola Santa Maria.
Jeg mødte i går og følger til at starte med de 4-årige, og deres lærer Anabela, hun kan heldigvis snakke ok engelsk. Der er børn fra 1-10 år på skolen og der er en klasse til hver årgang. Senere vil jeg fortælle om opbygningen osv.
Alle på skolen er fantastisk søde, og de har taget rigtig godt imod mig. De er utrolig svært at forstå portugisisk her, fordi de snakker så nasalt, og det er meget begrænset hvad de fleste kan af engelsk, hvis de da overhovedet kan noget. Det er tydeligt at alle på skolen både lærerne og børnene synes det er dejligt at have en studerende fra det store udland, i pauserne kommer de store børn hen og øver sig på at tale engelsk med mig, de har lært det mest basale. Og samtlige andre unger på skolen som jeg altså ikk rigtig kan snakke med, kommer dog hen og giver et stort knus hver gang de ser mig, i klassen er vi dog allerede så tætte at det er kys, jeg er jo normalt ikke sart, men skal lige vænne mig til alle de kys fra snottede børn : ) Lederen på institutionen synes at lærerne nu skal øve deres engelsk og foreslog at de kun talte engelsk på lærerværelset når jeg var til stede, skyndte mig dog at sige at det behøvede de ikke, når jeg gerne vil lære sproget - ingen grund til de bliver trætte af mig pga. det.
De 4-årige har 1/2 times engelsk en gang om ugen og derudover laver de engelskopgaver i en bog, allerede i dag fik jeg lov at sidde med en 7 stykker alene og hjælpe dem med det. Der er ellers ikke for lidt normering på, det er en fin privatskole og det kan i den grad mærkes at der ikke mangler penge. Jeg arbejder hver dag fra 9-16.30 dog med 11/2 times frokost midt på dagen, vi får serveret mad på skolen, hver dag er der boller kl. 10 og kl.16 og så frokost med suppe og så kød/fisk og noget ris og salat. Så får smagt lidt forskelligt på den måde - og dejligt sted at spare lidt penge også :)
Er først lige kommet hjem efter at have været afsted i 12 timer i dag og skal mødes med de andre piger om lidt, men jeg har det godt og er virkelig imponeret over folks gæstfrihed og hjælpsomhed her! Skriver igen snart!!

3 kommentarer:

  1. Dejligt at høre at første dag i praktikken gik godt i det store udland :o) Det er jo lidt spændende at følge med fra afstand og syntes stadig det er helt utroligt at du bare tør det! Er der langt fra din lejlighed til skolen? Knus fra Camilla.

    SvarSlet
  2. Hej Camilla. Der er ikke specielt langt
    , det tager ca. 25 min. i alt og med metro det
    meste af vejen, så det er nemt:)
    Hyggeligt at du følger med. Håber også din praktik
    er startet godt! Knus Kathrine.

    SvarSlet
  3. Ja, det er jo ikke galt, det er inden for den normale ramme vil jeg næsten sige...
    Ja, det har været rigtig godt, syntes det føler som et super sted, men skal da lige vende mig til alle de nye børn og voksne.

    SvarSlet